Wednesday, September 30, 2009

Sehari Sebelum Raya 2009 (Part 1)

Apa la saya ni kan.. org dah masuk bersyawal-syawal dah saya baru nak update blog pasal sebelum raya. Maksudnya persiapan sebelum hari raya la... tahun ni saya & suami & si kenit cute kami Aien merayakannya di Cheras Baru, rumah mak saya. tahun lepas kan dah raya kat semenyih rumah mertua saya so...ikut giliran macam ni la kan...
.
biasa kalau raya kat cheras mesti buat makanan tradisional punya. ketupat + lemang + rendang + masak lodeh + kuah kacang dll.... ketupat pulak, memang yg ori punya ya. takde beli siap tau. adik-beradik saya yg ramai ni memang pakar2 menganyam ketupat, termasukla en billy saya tu. cuma dlm ramai2 tu, saya terkecuali la kan...mana nak menganyamnya, dengan Aien yg demam hari tu, nak layan dia je la saya ni... (hehehe... padahal saya memang tak pandai & tak pernah khatam2 pun bab anyam ketupat nih. entah apa ke setiap kali belajar asyik x jadi, so saya isytiharkan diri saya under graduate course ni hahahaha)
.
tengokla betapa tekunnya mak andak & acik serta en billy menganyam ketupat sambil ditemani oleh iman haikal, sabrina & haziq danial kat dapor umah mak. eh... haziq, dahla x pose sibuk2 lak makan kat situ. memang nak kena ni!




alalala en billy ni dah perasan la tu isteri kesayangan amik gambar dia. tu yg senyum2 simpul tu. jgn ketupat tu bersimpul2 dahla cyg ooiii!!!



terror betul en billy nih, dah siap dah rangka ketupat dia :)




selit-selit je kan.. kan... (kehkeh mcm senang je tu. cuba buat sendiri nak tengok) kalau saya buat jadi lain kang hahaha




ni en billy dah malas nak layan bini dia, bukannya bini dia nak belaja buat, dah bertahun2 kawin (heheh mcm dah lama sgt je kawin padahal baru 2 thn lebih kawin) tak reti2 apa susahnya tah si janet ila ni tak paham betul la. last2 en billy ajak biras dia yg baru ni (laki si pura) si pengantin yg baru 4 bulan kawin belajar buat. macam tekun jer zairi ni belaja nak celen en billy la tu ewah....




last2 tak taula jadi ke tak zairi buat. tapi lepas saya jalan2 dgn aien keluar masuk umah, tengok2 diorg buat keje itu ini, dan dan je ketupat dah siap. ada la 60 biji semua yg cantik2. hem.. bagus betul en billy & kakak2 saya ni. patutla mertua semakin sayang.... hehehe :)


sekian, sambung nanti masa buat lemang pulak yer...

.

.

No comments: